perjantai 29. maaliskuuta 2019

Neljäs viikko Virossa

Apua, kohta joudun jo lähtemään takaisin Suomeen.. tuntuu, että aika loppuu kesken :D Sanon joka kerta saman asian ajan kulumisesta, mutta se on totta. Miten voikin kuukausi mennä näin nopeasti. Viikko sitten jäin kuitenkin siihen, että olin lähdössä Tallinnaan muutamaksi päivää eli jatkan siitä tätä tarinoimista.

Perjantaina koulussa ei tapahtunut mitään ihmeellisyyksiä, menin aamulla "composition" kurssin tunneille ja lähdin vähän puolen päivän jälkeen kotiin. Iltapäivällä olisi ollut vielä piirtämistä, mutta aina ei inspiraatiota saa vain millään kutsuttua esille, eikä taidetta voi pakottaa. Aamun tunneilla opettaja ohjasti minua miettimään tuttuja symboleja jokapäiväisestä elämästä ja keksimään niille uudenlaisia esitystapoja. Yritin siis kehitellä erilaisia tapoja kuvastaa piirtämällä kuolemaa ja aurinkoa, kuin perinteiset viikatemies ja keltainen pallo taivaalla. Bussini Tallinnaan lähti viideltä iltapäivällä eli olin perillä puoli kahdeksalta illalla. Menin taksilla varaamaani Fat Margareth -hostelliin ja hetken päästä sainkin lähteä kävelemään satamaan, kun poikaystäväni tuli laivalla Suomesta myös viettämään viikonloppuaan Tallinnaan. Oikeastaan siksi siis minäkin sinne menin :D

Lauantaina aloitimme päivän menemällä vanhaan kaupunkiin aamupalalle; kahvila-ravintola Vegan Inspiratsiooniin. Se oli t-a-i-v-a-s. Upea paikka, upeaa ruokaa. Kiertelimme seuraavat pari tuntia ympäri vanhaa kaupunkia, mikä ei ollut kaikista helpointa myrskytuulessa ja tihkusateessa.. Onnistuimme sattumalta löytämään museon keskiaikaisista kidutusvälineistä ja päätimme pyörähtää siellä. En tiedä oliko se hyvä idea, koska vaikka aihe onkin tosi mielenkiintoinen niin hieman tuli huono olo kaikesta siitä.. brutaaliudesta :D Olin kuitenkin varannut iltapäiväksi meille pöydän kissakahvila Nurrista ja pian ei mieltä vaivannut enää keskiajan Euroopan raakuus, kun pääsi silittelemään kisuja. Ruokalistalta löytyi jopa vegaanista suklaakakkua, eli olin tosi tyytyväinen. Viro on hassu paikka siitä, että Tarton ravintoloista kyllä löytyy aina jokin vegaani vaihtoehto, mutta Tallinnassa niiden löytäminen oli jo hiukan hankalampaa. Onneksi on olemassa internet ja erityisesti google maps, joiden avulla etsin oikeita kohteita. Kyseinen kissakahvilakaan ei ollut ihan helpoimmin löydettävissä, kun sijainti ei ollut lähelläkään vanhaa kaupunkia vaan yhden isomman tien varressa. Anyways, kissat olivat ihania. Yksi hyppäsi meidän pöydällemme ja yritti varastaa kahvimaidot. Loppuiltana olimme niin väsyneitä, että menimme vain supermarketin kautta hostelliin ja vietimme illan Netflixin parissa.

Sunnuntaiaamuna lähdimme testaamaan hostellin saunaa, joka sijaitsi rakennuksen kellarikerroksessa. Saunan lisäksi siellä oli pieni sisäuima-allas ja hienot suihkutilat miehille ja naisille. Suosittelen 5/5. Aamupalaa menimme syömään jälleen Vegan inspiratsiooniin. Sunnuntaina sää oli hiukan parempi auringon paistaessa, mutta myrskytuuli ei ollut kadonnut kyllä minnekään. Kävimme Kohtuotsan näköalatasanteella, sekä muutamissa muissakin Tallinnan must-see-kohteissa kunnes löysimme itsemme jälleen museosta. Neitsitornin museo sijaitsi osassa vanhaa muurinpätkää, joka aikoinaan ympäröi kaupunkia. Sielläkin vierähti yllättävän kauan aikaa ja sain mm. tietää juomaveden historia-näyttelystä miksi vesi maistuu Virossa niin omituiselta (se putsataan kloorilla). Kävimme myöhemmin etsimässä ainoan sarjiskaupan, jonka google maps meille näytti eikä sieltäkään oikeastaan löytynyt mitään. Sarjiskauppakulttuuri ehkä veganismin lisäksi tekee vasta tuloaan tähän maahan :D En edes muista missä kaikkialla kävimme, mutta illaksi menimme syömään tosi tunnelmalliseen italialaiseen ravintolaan Raatihuoneen torin reunalla, jossa sai kuunnella jopa upeaa live-musiikkia.

Maanantai alkoi taas saunomisella, mutta perinteestä poiketen vaihdoimme aamupalapaikkaa. Kirjauduimme ulos hostellista ja ennen Tallinnasta lähtöä, ehdimme käydä vielä Monet2Klimt -multimedia taidenäyttelyssä. Näyttely oli rakennettu pimeään huoneeseen, jossa heijastettiin Monetin, Klimtin ja Van Goghin teoksia 360° joka puolelle. Teoksiin oli rakennettu äänimaailmat ja ne liikkuivat; maalausten ihmiset kävelivät, vesi lainehti ja maisemat vaihtuivat. Se oli lumoavaa (ja tämänkin paikan löysin kiitos google mapsin).  En kuvannut näytöstä videolle, mutta muutaman kuvan otin puhelimella, joskaan ne eivät kerro paljoa koko hommasta. Näytös pyörii päivittäin aamusta iltaan non-stoppina, kestää n.45 minuuttia ja maksaa vain 10e.  Suosittelen jokaiselle.

Koulussa on ollut vähän sekaista tällä viikolla, kun en ole ymmärtänyt kuinka lukujärjestykseni toimii. Tiistaina sain sen käsityksen, että koko tämä viikko oli merkitty minulle aivan väärin eikä mikään kellonaika pitänyt paikkaansa. Keskiviikkona sain kuitenkin tietää, että olin katsonut väärän viikon tunteja.. enkä ole vieläkään ihan varma olenko käynyt oikeilla tunneilla vaiko en :D Onneksi seuraavat kaksi viikkoa on kuitenkin varmasti selvillä. Tiistaina en siis sekoilujeni takia istunut kuin yhdellä teoriatunnilla, jossa opettaja näytti perinteisiä Virolaisia kangaskuvioita ja kankaan valmistusta. Huomasin, että ymmärrän Viron kieltä jo ehkä hiukan paremmin kuin tullessani. Siinä on kuitenkin niin paljon yhtäläisyyksiä Suomen kielen kanssa, että kun hetken miettii niin yleensä ymmärtää keskustelun pääpointin.

Keskiviikkona sekoilin aamutuntien kanssa taas vähän, mutta iltapäivällä pääsin jatkamaan saven muotoilua, jonka aloitin viime viikolla. Aiheena oli siis oman käteni muovaaminen ja kaiketi pääsin työssä jonkin verran eteenpäin. En taaskaan muistanut kuvata koko hommaa, mutta onneksi sen työstäminen jatkuu taas ensiviikolla. Ehkäpä osaan sitten kertoakin siitä vähän enemmän. Iltapäivällä kävin toisen suomalaisen vaihtarin kanssa vähän kiertämässä kenkäkauppoja ja kirppareita. Kirpparilta löysin kolme paitaa, vain 9e :)

Torstaina heräsin aamulla melko kipeänä, joten jäin suosiolla kotiin. Koulussa olisi ollut fashion illustration tunteja, joiden missaaminen kyllä vähän harmitti. Käytin päivän kyllä siitä huolimatta melko tehokkaasti oman projektini kimpussa, sekä typografia -kurssin kotitehtävän tekemisessä. Muuta kerrottavaa ei kyllä taida torstaista olla, mutta kuvat kertovatkin aina enemmän.

Tänään eli Perjantaina ennen koulun alkamista ehdin muutaman tunnin ajan jatkaa taas omaa projektiani, eli Ihmemaa Oz -balettiesitystä varten tulevia kuvia. Koulussa oli piirustusta kolmeen asti iltapäivällä ja aiheena oli asetelma ruumiinosista. Kuuntelin piirtämisen ohella kuulokkeilla jalkapallon EM-kisakarsintojen analyyseja radio-podcasteina :D mikäs sen rentouttavampaa. Asetelman piirtämisessäkään ei mielestäni ole mitään ihmeellistä kerrottavaa, mutta laitan siitäkin kuvamateriaalia. Luulen, että ensiviikolla olen vähän paremmin arjessa kiinni niin saan paremmin kirjoitettua kouluasioista. Olen tässä vähän suunnitellut ensi viikonlopuksi pientä Latvian reissua, kun täältä Tartosta lähtee Riikaan busseja ihan päivittäin. Huomisiltana on Earth Hour ja sain sovittua vähän tekemistä senkin kunniaksi. Eli aika kivasti täällä nämä päivät rullaa, vaikka välillä en pysykään lukujärjestyksen mukana XD